söndag 13 mars 2011

söndagsbild- middagstips och tack










Först,

tacka alla fina för all härlig stämning som befann sig i mina kommentarsfält igår. Aldrig hade jag kunnat förutse vilket vitamininjektion bloggandet skulle kunna bli. Love it!

 Wow

Så kände jag igår när jag skulle prova ett nytt recept.

 Det här är min typ av mat. Lite pill och fix utan jobbiga moment. snabbt går det och utan speciellt stor ansträngning har man gjort något som känns annorlunda. Och vilka smaker. Sushismaker i ny tappning. Prova! Och bry er inte om att receptet ser lååångt ut.

- Sockerstekt lax med avokado och nudlar-

4p

400 gr färsk laxfilé
1 msk flingsalt
2 msk+ 1/2 dl strösocker
1/2 gurka
2 avokador
2 msk sesamfrön
1/2 dl risvinäger
1 förp risnudlar (250 gr)

Till servering
gari (inlagd ingefära)
wasabi
japansk soja

Gör så här

Skär bort skinnet från laxen. Blanda flingsalt och två msk socker. Klappa in blandningen på laxens båda sidor. ställ åt sidan.

Skölj gurkan. strimla fint på längden med en potatisskalare runt om. Stoppa vid kärnorna

Halvera och skeda ur avokadon. Bort med kärnan och skär i tunna skivor

Rosta sesamfrön i stekpannan. (jag tog svarta). Häll över på en tallrik och ställ åt sidan

Rör ihop risvinäger och socker (jag tog faktiskt lite mindre socker). Rör tills sockret löst sig.

Koka upp rejält med saltat vatten i en kastrull. Hetta upp lite olja i en stekpanna.

koka nudlar enligt anvisning på förpackningen. Stek laxen men se upp så den inte bränns. Låt nudlarna rinna av i ett durkslag.

Strö sesamfrön över laxen. Blanda nudlarna med den söta risvinägern.

Jag lade upp allt på ett jättestort fat. Laxen, nudlarna och övrigt runt om i fina högar. Servera med soja och wasabi på sidan om.


från senaste "Laga Lätt (nr 3 2011). Recept av Lotta Lundgren, som jag också såg i DN Söndag idag.

Min söndagsbild idag är mitt middagstips. Gå in för fler inspirerande söndagsbilder på fabriken idag.

Ha det så bra!


Och visst blöder hjärtat och det känns tungt att läsa tidningen och se vad japan drabbats så hårt av. Känns så svårt att greppa. Kontrasterna stora när man samtidigt sitter och bloggar om recept. Gläds åt det vi har lite extra kanske nu.

5 kommentarer:

  1. Oj det där låter jättegott! Måste testas. Och vilka vackra bilder!

    SvaraRadera
  2. Fisk kan man inte äta tillräckligt mycket så detta ska tillagas imorgon kväll här hemma. Mums!
    Som alltid jättefina bilder!
    Kram,
    u.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack :-). Trevlig kväll!!

    SvaraRadera
  4. Va gott det låter, det får vi prova här i Cardiff , ha det bra kära syster. Puss och kram/ Hanna

    SvaraRadera