måndag 16 maj 2011

Goda föresatser




Vi lyckades rädda upp gårdagen med en härlig promenad i vårt fina villaområde. Med Calle på cykel fick jag och mannen hålla ett riktigt högt tempo för att hinna med, vilket i sin tur vägde upp min skippade löpning. Benen ville inte ge sig ut igår och jag fick lov att lyssna. Väl hemma beställde Calle pannkakor och varför inte, så fick det bli. Passar på att tipsa, om något mot förmodan missat denna trevliga kokbok, Hälsokokboken av Ulrika Davidsson. Så mycket gott och anpassat till alla möjliga tillfällen. Gör tex alltid hennes dinkelpannkakor numera, och bakar (nästan) alltid på dinkel och råsocker. (Förövrigt efter ett inlägg som kära Weronica gjorde för flera år sedan, du är med lite här och var ;-)). Känns bra i mammahjärtat med känslan av sund mat till barnen, även om man serverar pannkakor med sylt.

Goda föresatser 1.

.

Till mig och min kära man gjorde jag en sallad, på honungsmelon, feta, tomater, rädisor, hjärtsallad och dressing med honung och vitlök. Dammade av det gamla vitlökssmöret och gjorde ett hederligt vitlöksbröd. Jag har sedan några månader tillbaka börjar äta vegetariskt, utan att kalla mig vegetarian. Go greens bönor och linser är nu basen i min kost. Känns jättebra för både kropp och miljösamvete. Kan förresten tipsa om min mans vegan-matblogg : Invigorate. Han har ätit vegetariskt, vegan, sedan ett tag tillbaka och skriver om det här. Massor med god mat och bra tips.

Goda föresatser 2. 

.

Måndagen började bra och lugnare än på länge. Har också ägnat veckan som varit åt att stryka punkter på to do listan och rensa. Känns bra inför den kommande veckan. Glömde visserligen att Sally behövde blöjor till förskolan och att Esther skulle ha med lånekort denna vecka men kände mig ändå "on top of things".

Goda föresatser 3.

.

Esther skulle på hippiekalas igår. Ett tunt flätat läderskärp från jeansshortsen som pannband, en lång ljusgul klänning och ett mycket snabbt urklippt peacemärke från en papperstallrik fick bli kostymen.

Ja, vi drar väl igång veckan. Önskar er en fin måndag och en bra vecka!


1 kommentar:

  1. Vad härligt! Du är vad du äter!

    Ska genast in och inspireras av din mans blogg. Ser spännande ut!
    Ha en bra (och ostökig) måndag!
    KRAM u.

    SvaraRadera