torsdag 12 maj 2011

tisdagstema som blev torsdagstema och lite däremellan













Hej!

Bilder från tisdagstemat favoritplats, som ju är min säng. Är man trött jämt så är man. Lägga sig riktigt tidigt,ta med en kopp te, läsa lite och kanske titta på något. Snart är vi på plats i rätt sovrum också, som kommer göra det ännu bättre.

Guldkanten på min torsdag, som alltid, det är de små sakerna som gör det, spetskant på top från concious collection, H&M.

Vilken vecka!

Härligt väder, underbart, givande möten, också så himla kul. Den här våren har jag verkligen kommit igång kreativt och jag mår så bra!

Trots det pustar jag ut lite denna torsdag och är glad för att min man kommer hem idag. Han har bara varit borta några dagar men ibland känns det mer. Kanske har jag handen på hjärtat varit lite väl mammagnällig. Ibland hanterar man bananskal som glöms i fina rummet, utrivna lådor, borttappade nappar, gräs över hela köksgolvet, omkullstjälpta glas v a r j e måltid, lite sämre helt enkelt. Då får man tänka på alla gånger man faktiskt också säger, ja, ja det löser sig, jag fixar det.

Ha en toppendag!

måndag 9 maj 2011

Med önskan om ordning


Barnen på plats och man pustar ut. Alltid denna rush på mornarna. Tempo, tempo, inget hittar man och framför allt aldrig någonsin några strumpor. Hur kan det finnas, ja säkert 15, strumpor i en låda utan tillhörande make?

Jag får också konstatera att mitt tidigare " ha allt i huvudet" system måste uppdateras. Jag glömmer numera alltför mycket, från badkläder till studiedagar.

Nystart idag, allt gammalt är förlåtet:

To-do listor
Använda en kalender
Vik all tvätt och in i (nystädade) garderober
Få bort energitjuvar som stjäl tid och energi (upp på to do listan)
Veckohandla på internet och göra veckomeny

Börja med att köpa pennor som bara är mina så jag kan skriva to do listor.

Just nu känner jag att jag har svårt att hitta balans. Plocka hela tiden, plocka mindre och stressa över stöket. Plocka hela tiden och ändå konstatera att man inte kommer ifatt? Svårt. Jag får börja med listorna helt enkelt.

När livet känns rörigt, då är det inte svårt att sjunka djupt ner i Jennie Hammars blogg. Som bor i soliga Kalifornien, i ett hus i bergen. Där man tränar Runyon Canyon med utsikt över LA, eller sticker till Palm Springs eller Ojai över en helg för att bara hänga vid poolen och drick kalla vita viner, Eller varför inte bara softa lite hemma och gå på Farmers Market och The groove. 


Nej, nej, uppryckning och med förhoppning att en rörig start övergår till en kanondag,

Ha det så bra idag!


Bild från Livet hemma. Dit man också kan vända sig när livet känns, ja, lite rörigt. För inspiration och lugn i vackra bilder. Och sugen blir man, på att åka till Ikea och göra om och organisera. Få ordning!

söndag 8 maj 2011

Söndagsbilden: trapp, blomster och trädgårdsdröm



Lavendel som snart ska få trängas med några mårbackor på min trapp. Den blå dörren är ett av mina kommande projekt som ligger på vänt. Den kommer att få bli grön istället. Djurgårdsgrön. Känns lite enklare att måla en dörr, eller tre kommer det att bli totalt, än de uppskattningsvis 350 meter staket som skulle behöva sig en omgång med penseln. En ny grön dörr kommer kanske dra blickarna till sig och så ser ingen det lite tristare staketet. Kanske.

Helgen har bjudit på nattsudd hos en vän som fyllde år i fredags. Kändes härligt att ge sig ut lite sent och komma hem till dofter av, ja, sommarnatt.

Vi har också rivit en mycket tillfällig vedbod, som de tidigare ägarna byggde upp. Skräphög såg det ut som nu. Ett nytt hörn av trädgården öppnade sig och öppnade också upp för drömmar om både växthus och vacker bod i rött och grönt. En liten ljugarbänk och klängande honungsrosor.

Nu sent på eftermiddagen kom jag iväg på min löprunda. Ren njutning. Nu återstår dusch och en liten snabbröjning här hemma innan middag.

Mitt bidrag till fabrikens söndagsbild idag,

Fortsatt trevlig söndag!

fredag 6 maj 2011

Fredagspics







Glamor mon amour (Lite lite av den varan just nu dock)

Solig fredag

Nystädat


Jag gjorde ytterligare ett fynd i mina sommarkartonger. Mina röda träskor som jag inte använt dels för att de känts lite nja i några säsonger och dels för att ena spännet var trasigt. Lagat spänne och nu kan det nog bli tillfällen att ha dessa på fossingarna.

Lite fredagspics från mig som ser fram emot ett glas rosé ikväll. En liten stund hoppas jag kunna sitta ute, har inga förhoppningar om att kunna sitta där hela kvällen men lite, lite.

Vi skulle behöva klippa gräsmatta och göra den sista rensningen också. Det är bara det att vi sett råttor på tomten ett flertal tillfällen och jag har tappat sugen på trädgrådsfix tillsvidare. En vit rackare, som jag trott flyttat men så var det inte. Självklart får så tjusiga råttor snart sällskap och häromdagen såg jag en brunaktig. Anticimex är inkallade och kommer nästa vecka. Kanske lite hysteriskt kan tyckas men det är inte kul kan jag meddela att stå med händerna i jorden och se en vit råtta stor som en kanin kila förbi.Snart blir det väl råttungar och ja, tänk själva.

Trevligaste, härligaste fredagen önskar jag er!






torsdag 5 maj 2011

Ny arbetsplats







Idag gav jag mig själv ett nytt arbetsrum. Det är troligtvis högst tillfälligt. Om det är här för att stanna åker jag nog och köper obehandlade benbockar och en obehandlad skiva. Tillfälligt eller inte, det är allt bra trevligt att hitta nya ställen i huset att sitta på. Och så skjuter jag fram att städa i arbetsrummet ytterligare ett tag. Smart!

tisdag 3 maj 2011

tisdagstema-favoritblomma




Favoritblommorna är många och tenderar att vara den blomma jag har hemma för stunden. Pion, fransk tulpan, ranunkel, pelargon, rosor, rosor. 

Fransk tulpan ja, I höst är det jag som stoppar mångder av lökar i jorden likt min tanke om en idé i taget. Och det kommer vara "Drömmen om en vit trädgård" som får vara mallen. Förhoppningsvis har jag en vacker böljande tulpanrabatt i vitt och grönt att visa om ett år.

Jag har idag ingen bild av favoritblomma men jag visar doften utav en av dem i form av en för mig kär parfym,

La Tulipe från Byredo.

En av mina födelsedagspresenter i juli förra året. Doften får mig att tänka på en underbar födelsedag, solvarma dagar.  När jag sätter den på mig mår jag lite bättre, känner min nästan lite annorlunda, lite fräschare och ja nästan snyggare. Men, viktigt är att inte ha den på fel dag, Man ska inte ha den när man är trött, lite retlig, känner sig blek och tråkig. Nej, är man tveksam då får man ta något annat. För den här parfymen tar plats och kan vara lika rätt som den kan bli fel.

Ha det så bra idag.

Denna ruggiga dag. Men jag kom ut och sprang i morse. Först var det segt, segt som bara den skall jag erkänna. Efter ett tag kom den i allafall, känslan jag jagat fatt på och som ger mig sådan lycka. För jag älskar min löpning. Och när jag sprang, favoritrundan och såg de kända miljöerna, husen och uteplatserna som börjar vakna till liv, med min härliga musik i lurarna, tänkte jag att inte vill jag väl missa att följa detta från april till oktober (förhoppningsvis längre) i år. En av (många) saker som gör mig riktigt lycklig. och som bara är min.

En liten parentes i ett brokigt inlägg om favoritblomma. Fler favoritblommor finns här!




             

söndag 1 maj 2011

söndagsbilden-tager vad man haver buketter










En av de stora fördelarna med att bo i ett hus med uppväxt trädgård är att man från april till ja, nästan november, kan plocka "tager vad man haver" buketter. Som här, i ett hörn hittade jag en, hyacint(!), i ett annat lite påskliljor, några kvistar päronträd (med små ljuvliga bollar av ej utslagna blommor) och räddaren i nöden, lite hallonkvistar. Hallonkvistar är tjusigt ostyriga. På sensommaren, är nästan inget blommar, förutom oreganon, sena rosor och stockrosor brukar jag plocka in riktigt långa, gänliga, spretiga hallonkvistar och ha i vas eller kruka.

Vi hade turen att flytta in i ett hus där en rosentusiast, skulle man kanske kunna kalla henne, hade bott. Många, många sorter. Första året plockade jag rosor ända in i sena hösten. Tyvärr var jag inte personen att vårda den bäst. Jag har gjort mina försök, tro mig. Beskurit när björken fått musöron, jagat rotskott, men ändå, det vill sig inte. Tror att rådjuren också är medskyldiga. De smyger sig in här och njuter av mina knoppar. Vi får ju rosor forfarande, absolut, men som första sommaren blir det inte.

Jag och trädgård. Ja, jag vet inte. Älskar min men den förpliktigar. Jag drömmer om snirkliga gångar och stora rabatter men mina egna, jag vet inte, där saknas idéer. Jag jobbar på och försöker förvalta det vi fått, drar ogräs och krattar löv. Men jag tänker också att jag ska ge det tid och min plan är att om jag tar en, bara en idé jag har och genomför varje år, så kommer jag till slut ha kommit en bit på väg.

Tillsvidare, köper jag vackra blommor till vår trapp, de tycks trivas där till min stora glädje. Jag vill ha en såndär riktigt välkomnande trapp. Kör samma tema varje år, lavendel och pelargon. Bra när man vet vad man gillar i allafall.

 Och kantklipper gör jag. Det blir så snyggt då och ogräset längst bak ser man mindre. Till min hjälp i år har jag Gardenas trimmer, med batteri och plastkniv istället för snöre, som bara går av. Som min snälla man köpte till mig idag.

Ett långt inlägg om bukett som blev trädgårdsfunderingar. Fler fina söndagsbilder kan ni hitta hos fabriken.

Kram!