Idag gav jag mig själv ett nytt arbetsrum. Det är troligtvis högst tillfälligt. Om det är här för att stanna åker jag nog och köper obehandlade benbockar och en obehandlad skiva. Tillfälligt eller inte, det är allt bra trevligt att hitta nya ställen i huset att sitta på. Och så skjuter jag fram att städa i arbetsrummet ytterligare ett tag. Smart!
torsdag 5 maj 2011
tisdag 3 maj 2011
tisdagstema-favoritblomma
Favoritblommorna är många och tenderar att vara den blomma jag har hemma för stunden. Pion, fransk tulpan, ranunkel, pelargon, rosor, rosor.
Fransk tulpan ja, I höst är det jag som stoppar mångder av lökar i jorden likt min tanke om en idé i taget. Och det kommer vara "Drömmen om en vit trädgård" som får vara mallen. Förhoppningsvis har jag en vacker böljande tulpanrabatt i vitt och grönt att visa om ett år.
Jag har idag ingen bild av favoritblomma men jag visar doften utav en av dem i form av en för mig kär parfym,
La Tulipe från Byredo.
En av mina födelsedagspresenter i juli förra året. Doften får mig att tänka på en underbar födelsedag, solvarma dagar. När jag sätter den på mig mår jag lite bättre, känner min nästan lite annorlunda, lite fräschare och ja nästan snyggare. Men, viktigt är att inte ha den på fel dag, Man ska inte ha den när man är trött, lite retlig, känner sig blek och tråkig. Nej, är man tveksam då får man ta något annat. För den här parfymen tar plats och kan vara lika rätt som den kan bli fel.
Ha det så bra idag.
Denna ruggiga dag. Men jag kom ut och sprang i morse. Först var det segt, segt som bara den skall jag erkänna. Efter ett tag kom den i allafall, känslan jag jagat fatt på och som ger mig sådan lycka. För jag älskar min löpning. Och när jag sprang, favoritrundan och såg de kända miljöerna, husen och uteplatserna som börjar vakna till liv, med min härliga musik i lurarna, tänkte jag att inte vill jag väl missa att följa detta från april till oktober (förhoppningsvis längre) i år. En av (många) saker som gör mig riktigt lycklig. och som bara är min.
En liten parentes i ett brokigt inlägg om favoritblomma. Fler favoritblommor finns här!
söndag 1 maj 2011
söndagsbilden-tager vad man haver buketter
En av de stora fördelarna med att bo i ett hus med uppväxt trädgård är att man från april till ja, nästan november, kan plocka "tager vad man haver" buketter. Som här, i ett hörn hittade jag en, hyacint(!), i ett annat lite påskliljor, några kvistar päronträd (med små ljuvliga bollar av ej utslagna blommor) och räddaren i nöden, lite hallonkvistar. Hallonkvistar är tjusigt ostyriga. På sensommaren, är nästan inget blommar, förutom oreganon, sena rosor och stockrosor brukar jag plocka in riktigt långa, gänliga, spretiga hallonkvistar och ha i vas eller kruka.
Vi hade turen att flytta in i ett hus där en rosentusiast, skulle man kanske kunna kalla henne, hade bott. Många, många sorter. Första året plockade jag rosor ända in i sena hösten. Tyvärr var jag inte personen att vårda den bäst. Jag har gjort mina försök, tro mig. Beskurit när björken fått musöron, jagat rotskott, men ändå, det vill sig inte. Tror att rådjuren också är medskyldiga. De smyger sig in här och njuter av mina knoppar. Vi får ju rosor forfarande, absolut, men som första sommaren blir det inte.
Jag och trädgård. Ja, jag vet inte. Älskar min men den förpliktigar. Jag drömmer om snirkliga gångar och stora rabatter men mina egna, jag vet inte, där saknas idéer. Jag jobbar på och försöker förvalta det vi fått, drar ogräs och krattar löv. Men jag tänker också att jag ska ge det tid och min plan är att om jag tar en, bara en idé jag har och genomför varje år, så kommer jag till slut ha kommit en bit på väg.
Tillsvidare, köper jag vackra blommor till vår trapp, de tycks trivas där till min stora glädje. Jag vill ha en såndär riktigt välkomnande trapp. Kör samma tema varje år, lavendel och pelargon. Bra när man vet vad man gillar i allafall.
Och kantklipper gör jag. Det blir så snyggt då och ogräset längst bak ser man mindre. Till min hjälp i år har jag Gardenas trimmer, med batteri och plastkniv istället för snöre, som bara går av. Som min snälla man köpte till mig idag.
Ett långt inlägg om bukett som blev trädgårdsfunderingar. Fler fina söndagsbilder kan ni hitta hos fabriken.
Kram!
Vi hade turen att flytta in i ett hus där en rosentusiast, skulle man kanske kunna kalla henne, hade bott. Många, många sorter. Första året plockade jag rosor ända in i sena hösten. Tyvärr var jag inte personen att vårda den bäst. Jag har gjort mina försök, tro mig. Beskurit när björken fått musöron, jagat rotskott, men ändå, det vill sig inte. Tror att rådjuren också är medskyldiga. De smyger sig in här och njuter av mina knoppar. Vi får ju rosor forfarande, absolut, men som första sommaren blir det inte.
Jag och trädgård. Ja, jag vet inte. Älskar min men den förpliktigar. Jag drömmer om snirkliga gångar och stora rabatter men mina egna, jag vet inte, där saknas idéer. Jag jobbar på och försöker förvalta det vi fått, drar ogräs och krattar löv. Men jag tänker också att jag ska ge det tid och min plan är att om jag tar en, bara en idé jag har och genomför varje år, så kommer jag till slut ha kommit en bit på väg.
Tillsvidare, köper jag vackra blommor till vår trapp, de tycks trivas där till min stora glädje. Jag vill ha en såndär riktigt välkomnande trapp. Kör samma tema varje år, lavendel och pelargon. Bra när man vet vad man gillar i allafall.
Och kantklipper gör jag. Det blir så snyggt då och ogräset längst bak ser man mindre. Till min hjälp i år har jag Gardenas trimmer, med batteri och plastkniv istället för snöre, som bara går av. Som min snälla man köpte till mig idag.
Ett långt inlägg om bukett som blev trädgårdsfunderingar. Fler fina söndagsbilder kan ni hitta hos fabriken.
Kram!
fredag 29 april 2011
Vi bytte ett bord, köpte lite nya kuddar och ett träd. Tá da. Uterum 2011.
Jag sitter här just i detta nu och bloggar. Äter på tok för många popcorn medan jag väntar på min fredagsmiddag som ikväll blir en sk "finpizza". Och ganska nöjd är jag. Blir någon mer sittmöbel och just nu lutar det åt korgstolar. Helst inte konstrotting utan riktiga. Tänker att jag ställer dem under tak på kvällen så klarar det nog sig.
I morgon är det valborg. Nu vill jag stoppa tiden. Tänker snälla maj, gå inte så fort som du brukar. Och jag ska påminna mig själv att försöka vara mer i nuet denna vår. Mindre måsten mer njuta när det går.
Trevlig fredagkväll!
torsdag 28 april 2011
Kvällens middag, böndipp med rostade tunnbröd och mangosalsa. Tyvärr utan koriander då detta var vad jag trollade fram ur ett ganska tomt kylskåp. Inte så illa ändå. Att jag sedan kunde avnjuta min mat i kvällssolen tillsammans med senaste numret av Laga Lätt gjorde det inte sämre.
Arbetet med den nya uteplatsen går framåt. Igår målade jag två bänkar som kommer fungera som bord. Gillar verkligen uttrycket med det grå till korgen och den marina kudden. Tänk mycket kuddar, soffor, olivträd i korgen, ljus och blommor på bordet. Bara en start och jag hoppas kunna visa upp den färdig till helgen. Det vore ju helt perfekt om vi kunde sitta där på valborg om vädret blir fint.
fin kväll på er!
onsdag 27 april 2011
det är de små detaljerna som gör det
Det är de små detaljerna som gör det
Rostat fruktbröd till frukost.
Med västerbottenost. Och en god kopp kaffe
Jordgubbar i tomatsalladen
Rödbetor med chevré
till middag. bara.
Rött till vita jeans.
och en röd och vitrandig strandväska. Som passade så bra även när den inte används till bikin.
Appropå kläder. Det är roligt när man återkommer till det man gillar, även om man inte använt det på ett tag. Efter lite rotande i sommarklädskartongen kom både det ena och andra upp och vips hade jag en ny-gammal sommargarderob. Vita chinos, flätat skärp med läderdetalj, röd stickad tröja. allt från Filippa K som jag köpt för både fem och sex år sedan. Även en vit jeanskjol och några shorts jag glömt att jag hade hittades och kändes nya med skärp och lite toppar från H&M.
Jag har varit på inspirationstur på H&M Home, House Doctor och Room idag. Och ja, lite inspirerad blev jag allt. Är sugen på att göra om lite ute. Vill flytta ut vår möbelgrupp på gräset, under äppelträden, då det ofta är för varmt att sitta på terassen i gassande sol. Istället skulle jag vilja köpa några enkla, men sköna soffor med dynor, pimpa upp med lite kuddar, måla några bänkar gråa som ett soffbord och göra terrasen som ett hörn där man kan sitta med morgontidningen innan solen ligger på och ta kvällsdrinken efter middagen. Ja, jag har det klart för mig, så förhoppningsvis är det på plats inom kort.
Ett brokigt inlägg från mig idag,
Ha det bra idag!
tisdag 26 april 2011
Tisdagspics
Sol, bad, mat
Så sammanfattar jag våra dagar. Och som sagt, skönt att vara tillbaka hemma igen är det ju onekligen men det tar ett tag att landa. Lite tisdagspics från mig, klarblå himmel och semesterfirare.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





