visst är de fina, mormor idas kinesiska vaser. Min farmor hon visste att jag skulle uppskatta dem, innan jag visste det själv. Länge stod dem i ett skåp, sparade mest för att de ju varit mormor idas. Idag vet jag bättre. Ibland får de gå tillbaka till skåpet, men den här gången för att det är så trevligt att se dem igen när jag tar fram dem.
fredag 21 januari 2011
slitna favoriter
Slitna favoriter
Kantstött och älskat. Porslinet från CasAgent. Och fortfarande tycker jag att det är lika vackert.Jag tror jag blir lika glad varje gång jag dukar med det. För här får gästerna äta på vårt kantstötta. Man dukar väl med det vackraste man har? Här tronar det tillsammans med en kaffekopp från Agneta Livijn. Jag har en till, kantstött den också men den får nog förpassas till pennburk.
I helgen, kanske, kanske, om vi får ett ryck kommer köksgolvet att målas. Det är ett gulnat urfult furugolv som vi av någon anledning inte kunnat bestämma oss vad vi ska göra med. Och när vi får golvet målat kanske vi kan få bort vårt mörka vinröda kakel. Allt för mitt kantstötta, vackra porslin.
Idag har väckts nya ideér för framtida möjligheter. Formex har satt igång mycket i mig, precis som jag hoppades på. Roligt, roligt. Efter igår vet jag vad jag tänker syssla med i resten av mitt liv. Eller jag vet var jag vill vara, vägen dit får vi se.
Skön fredag!
torsdag 20 januari 2011
vacker form på formex
Bild från www.housedoctor.dk
My oh my!
Formex. Underbart roligt. Tusen tack Sofia för idag! Med hem kom inte bara produktkataloger och två nya Elle utan även ideér och I N S P I R A T i O N.
I morgon ska kontoret, förlåt Ateljen, få se på fart. Jag vill ha in ljus och rymd. Nu vill jag skapa.
Ikväll blir det dock sköna soffan, just mina två nya Elle och ett glas vitt.
Bäst just nu: Ja förutom ovanstående, att jag äntligen, äntligen beställt nya kapslar till Nespresson. Suck vad gott det ska bli med Nespressokaffe igen.
onsdag 19 januari 2011
Januariljus
Så kommer vi hem från vår lilla utflykt och solen skiner så vackert in. Man måste älska januarisolen. Jag passade därför på att göra ett kollage av några av mina favoriter här hemma.
New York från Muji. Jag visste att det fanns på MoMa och vilken tur att precis mittemot vårt trevliga hotell fanns just en MoMa-butik.
Kaninen som jag köpt av Sofia på Mokkasin. Älskar den mest när den inte är tänd, vilket kanske är konstigt för en lampa, men så är det ibland. Kaninen står i min fina gröna hall. Målad i en av mina absoluta favoritfärger. Jag var bara tvungen att ha något i den färgen och en dag slog det mig, väggen i hallen. Om jag ångrat mig? Inte en dag! Sugen på något i en skön,grön färg är koden S 0515-B80G
Ljusstakarna Blomster från Ikea. Jag köpte massor. Jag blir lätt lite sådan. När jag hittar något jag gillar köper jag många. På öpnna spisen, vår kära öppna spis. Som vi eldat alldeles sotig. Men det visar jag inte här.
Ciao!
Atelje och äppelblom
Här hemma pågår just nu ett projekt att göra om vårt h e m s k a kontor till en inspirerande atelje. Till min hjälp/stjälp har jag två medarbetare som ser till att inte bara kontoret är i kaos utan även hela nedervåningen. Kontoret är ett genomgångsrum och i detta rum samlas allsköns saker. Trasiga leksaker, kläder, papper, teckningar, sladdar samsas med saker man faktiskt tycker om. Som ni förstår, där kan ingen människa sitta och bli inspirerad.
Tänk om man sedan skulle kunna plocka in några äppelkvistar för att få en försmak av vad som komma skall?
Nu lämnar jag och mina medarbetare kaoset och styr kosan mot biblioteket. Calle vill låna " I vildingarnas land" och jag tänkte se om jag kan hitta några gamla sömnadsböcker. Så där från 70-talet. Där kan man hitta roliga mönster att anpassa till idag. Kanske lite inspiration på ingång.
Kram!
fredag 14 januari 2011
hej fredag
Pulkabacken, färska blommor, quinoasushi, god ost, nystädat, och Let´s Dance. Det är allt jag hinner skriva just nu men det är min fredag.
Trevlig helg
Kram!
torsdag 13 januari 2011
Mitt januari 2011
Så här i början av 2011, i januari, får jag alltid ett behov av att summera året och planera för det kommande. Inte så konstigt kanske med tanke på de nyårslöften som brukar avges. Jag gillar januari, speciellt i år. Jag tyckte det var skönt när julen var över och man kunde börja nedräkningen till våren. För min del innebär januari 2011 att jag får gå tillbaka till ett liv jag behövde distans till att sakna och som jag nu uppskattar på ett helt annat sätt. Jag får vara hemma med barnen, se över deras väskor, lämna till skolor och förskolor, se till att de får god middag och smarrigt mellanmål. Sällan har jag känt mig lyckligare och mer på rätt plats.
Samtidigt kommer jag som jag skrivit tidigare få börja planera för nya projekt och som jag hoppas till spännande samarbeten och jag ser fram emot när jag får allt mer tid över för detta. När tankar kan få tillåtas utvecklas och växa till något verkligt. Jag ser också mycket fram emot att få fortsätta med min löpning som jag kom igång med så bra under mars/april förra året. Jag har verkligen blivit biten och när jag tänker tillbaka på det gångna året ligger mina löprundor i topp på det som varit riktigt bra. Jag älskar mina rundor och min spellista jag har när jag springer. Det hör till en av de bästa sakerna jag gjort för mig själv på länge. I år har jag redan anmält mig till ett lopp i slutet av mars, tänker anmäla mig till ett annat i maj. Sedan blir det kanske både vårruset och definitivt tjejmilen.
Bäst just nu: Vi har redan bokat stuga på Gotland. Ja, jag vet, jättetidigt men jag behöver veta att vi kommer dit, i sommar igen. Nu släpper jag inte den älskade ön. Bilden på stenarna tog jag när vi låg vid det som skulle komma att bli vårt favoritställe, ihreviken. I juli ses vi igen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






